Råttan i dagens samhälle

Tycker det är otroligt sorgligt hur man uppfattar råttan som husdjur i dagens samhälle.
Inte ens fått hem mina pojkar än men fått ganska många äcklade miner och skällsord över mitt val av husdjur.

Om jag skulle skaffat mig en kanin, hamster, marsvin, chinchilla eller någon annan gnagare skulle folk inte ens reagerat. Kanske hade man fått några "åh så gullig" när man väl fått hem djuret men inget mer.

Ja jag vet att råttor är skadedjur, men då pratar vi om vilda råttor!
Om jag skaffar en katt så börjar inte folk tänka på vildkatter, eller om jag skaffar en hund tänker inte folk på vildhundar! Så varför antar folk att tama råttor är likadana som vilda?

Jag förstår till viss del att folk kan tycka dem är läskiga med sin svans, att folk som lever ute på landet hyser agg mot dem pågrund av den skada dem kan åstakomma. Men varför inte ge det en chans att se vilka underbara varelser dem är?

Jag älskar råttor (nehe?) tycker dem är otroliga djur, ungefär som små hundar.
Otroligt kloka och starka individer som man alltid kommer bära med sig i hjärtat långt efter dem lämnat denna värld! Har haft runt 20 djur under min uppväxt men det är råttorna som jag kommer ihåg och såknar mest av alla!

Roger och Roy <3

Kommentarer
Postat av: Ida

Jag har nog aldrig tänkt på råttor så, inte vad jag kan minnas iaf. Antar att det kan vara lite för att min bästis som barn (vi snackar sju-åringar här) hade råttor. Sedan har mina kusiner haft ormar forever så, ja, har blivit van vid att man kan ha "konstiga"/"läskiga" djur som husdjur.Tycker jag är bra. Enda som jag inte tycker om är typ om nån skulle ha en tiger, pingvin eller lodjur... det känns fel liksom. De ska ju vara fria.. :)



Längtar efter att få träffa råttisana :3

2012-02-26 @ 01:19:39
URL: http://idawe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0