En dag på cirkus pt.2

11. Skrattets Begär av Jaqueline Lundvall

Jag valde att måla med akrylfärg på akvarellpapper och göra en stor och även färgstark bild, eftersom att cirkus för mig är väldigt märkbart och extremt. Jag reflekterade även kring vad jag ansåg om ämnet cirkus mer specifikt och insåg då att jag tänkte på gamla så kallade "freakshows" som människor då avskyvärt nog sågs som underhållning. Och mitt syfte med bilden var då att framhäva hur en människa kan bli tvungen att utstå ett sådan förödmjukande lidande, endast för att tillfredställa andra människors groteska behov av nöje. Jag ville dock inte ha budskapet så tydligt så därför försökte jag få bilden rätt så stilren, men endå med små detaljer.

Att tillfredställe behovet av nöje. Behovet av nöje som övergår till ett begär. Begäret att få skratta. Skratta åt en annan människa.
En annan människas lidande...

12. Sofia Karlsson

"Bears, elephants, tigers and other animals do not voluntarily ride bicycles, stand on their heds, balance on balls or jump through ring of fire. They don't perform these and other difficult tricks because they want to; they perform them because they're afraid of what will happen if they don't."
Så står det på PETA's hemsida. När man tränar ett cirkusdjur gör man det inte med kärlek, man gör det med piskor, krokar och elektriska stötar. Våldet mot djur måste stoppas och användningen av cirkusdjur måste förbjudas!

Teknik: Jag har gjort marmoreringar med oljefärg på papper som jag rivit sönder och sedan klistrat fast på en stor träskiva. Bilden föreställer tre (inte så gada) cirkuselefanter som balanserar på en boll.

13. En om dagen... av Izabell Westin-Nordin

Gjorde tre bilder, en konkret och två abstrakta.
Jag valde att göra en lindansös med en lite alternativare stil då jag inte vill göra något av de uppenbara inom cirkus. Målade med akvarell då jag inte brukar använda det så ofta, se den som en personlig utmaning... eller nått. De abstrakta uppkom bara av en slump då jag experimenterade med hur jag skulle göra bakgrunden. Tur de, skulle blivit tråkigt annars!

Det som binder ihop allt är de svarta små hjälpredorna, det är inte många som vet detta men det är de som håller igång hela cirkusen.
Deras krav? En cupcake om dagen!

14. ? av Sofia Eriksén

Vilka verktyg jag använt under skapandet av denna tavla? Jag finner det aningen problematiskt att svara på denna fråga, på grund av de faktum att jag finnder det aningen problematiskt att komma på någonting jag inte har använt. Jag är dock relativt säker på att akrylfärger, akvarell och flytande akvarell täcker ytan av denna 80x85 centimeters stora träskiva (tittar man noggrant kan man förmodligen även finna spår av spillt kaffe, bomull och fläckar skapade av t-röd pch aceton). Detta hopkok av material är alltså grunden till tavlan (och vad som förklarar det cirka fem centimeter tjocka färglagret) och motivet har växt fram ur det, växt fram ur färgerna. Färgerna och virrvarret av känslor. Klingande barnskratt. Solsken i blickar. Leenden över snövita clownansikten. Glädje. Ilska. Sorg. Lycka. Vilken av dessa känslor min tavla uttrycker har åskådaren friheten att avgöra. Vad som egentligen döljer sig bakom ett påklistrat leende.

15. Befintlig barriär av Jesper Andersson

Den är målad på en panå med akryl. Den representerar den presationsångest som man kan känna som cirkusartist - eller som konstnär för den delen. Att man tvingar sig själv att prestera mer än man egentligen kan.

16. SHACOS 7 Jack in the box av Kevin Koskinen

Mina 7 clowner har jag byggt från grunden av materialet proslinslera. Jag försökte göra varje clown orginell.
Speglingen av detta konstverk är att förstå de olika rädslor man kan ha för clowner när man är ett barn, för att när man är barn kan fantasin flyga iväg och se saker som inte är där. Efter att jag hade bränt färdigt de här 7 clownerna så använde jag glasyr för att färglägga de nödvändigaste delarna.

17. Smell of joy av Linnea Nordin

En bild säger mer än tusen ord... Så jag tänker bara säga att den är gjord av torrpastellkritor, blyerts och popcorn.

18. Inte bara popcorn. av Rebecca Moberg

Ett känt faktum är att alla människor och djur måste äta för att överleva. Cirkusartister är inget undantag. Dock är nog deras middagar lite mer kaotiska än vanligt...

Tavlan blev först gjord i blyerts för att sedan färläggas och skuggas av vanliga färgpennor.

Idén bakom detta verk var att på något sätt efterlikna Leonardo Da Vinci's berömda konstverk "Nattvarden". Fast istället för alla dessa människor relaterade till kristendomen är bordet fullpackat med figurer du mycket väl kan hitta på en cirkus. Du har allt från Cirkusdirektören till akrobaten, redo att hugga in på dagens middag

Jag ville att det skulle vara möjligt att hitta nya små detaljer och saker varje gång man tittar på tavlan. De är alla dessa små detaljer som bidrar till helheten, så en stor guldstjärnatill alla ni som kan hitta den gömda cirkusmusen!

Kommentarer
Postat av: EpicFaail - Sveriges största scene core blogg

Sv: haha, jag har ingen aning! XD

2011-01-20 @ 17:51:31
URL: http://epicfaiil.se
Postat av: EpicWaste

du vill möjligtvis inte vara med och tävla om månadens blogg? bara att skriva att du är med så har du chans att vinna ;D

2011-01-20 @ 21:23:45
URL: http://epicwaste.blogg.se/
Postat av: Benita Fransén

Läs på min blogg om hur du kan få fler besökare på din blogg :) http://kikibenchaa.blogg.se

2011-01-20 @ 22:15:46
URL: http://kikibenchaa.blogg.se/
Postat av: EpicWaste

super!:D

2011-01-20 @ 23:35:27
URL: http://epicwaste.blogg.se/
Postat av: ELINA

sv: Jag med faktiskt! Eller att det var efter 2011, men ändå. Hahah, det var ju så de fick det att framstå i tidningarna. Dåligt av pressen iaf!

:)

2011-01-21 @ 17:27:04
URL: http://roccam.se
Postat av: ELINA

sv: Hahah ja, det skulle bli ganska fail. Stackars dem! Men tror folk ändå skulle hålla kvar vid sitt stjärntecken. Jag skulle det iaf :)

2011-01-21 @ 17:39:00
URL: http://roccam.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0