En dag på cirkus pt.1

Gillar att vara seg på att lägga upp saker xD
18 December så började våran utställning "En dag på cirkus". Tvåorna på Nolaskolan Bild Estet får varje år göra en utställning på muséet och treorna är som inbjudna att bidra med sin konst ;)
Så ja det är inne på sista veckan innan den avslutas så på tiden att visa vad vi har att erbjuda här i Örnsköldsvik...

1. John Wayne av Marielle Buhr

"He dressed up like a clown for them with his face paint white and red and on his best behavior
In a dark room on the bed
He kissed them all
He'd killed them thousand people
With a sleight of his hand
Running far, Running fast to the dead
He took of all their clothes for them
He put a cloth on their lips
Quiet hands, quiet kiss on the mouth

And on my best behavior
I am really just like him
Look beneath the floorboards
For the secret I have hid"

2. Cirkushjärna av Ida Westin

- The very Brain
Vi fick i uppgift att göra ett abstrakt konstverk eller ett konkret och temat var cirkus. Det första som dök upp i mitt huvud var bara en massa färg. En cirkus sedd med blurriga ögon, abstrakt. Så jag begav mig till keramiken, plockade fram en bit vit lera. Målet var att göra någon typ av klump och sedan glasera den med diverse färger.
Och där har vi en... HJÄRNA!

- The girl without brain
Tjejen på akrylmålningen heter Alex Nordin. Hennes hjärna har runnit ur huvudet, genom örat. Aj.
Då hjärnan gick så fort att göra (dosen't make it less gorgeous though) började jag fundera på något konkret. Vem hade hjärnan tillhört? Valde att gestalta hjärnans ägare som en tjej (som jobbar som något freak på en cirkus) på målarduk och använde mig av akryl, eftersom jag inte målat så mycket med det tidigare.
För att koppla ihop de två konstverken gjorde jag "rinnande blod" av limmat lin målad med röd akrylfärg.

3, 10. Mystical Obcurity av André Jonsson


Jag satsade på att göra den så färgglad som möjligt för det jag tänker på när jag hör ordet cirkus är sjuka och färgglada saker.
Namnet Mystical Obcurity kommer från det första jag tänkte på när jag såg bilden. Med många tankar i bakhuvudet satsade jag självklart på en obsure och färgglatt tema med mycket symbolism blandat med alla figurer.

Blinded Sight (Tavla)
Cirkus är mystiskt/makabert och väldigt CP... Bättre kan jag inte säga om det och jag kan inte säga så mycket mer om tavlan heller. Jag var bara inne i just den biten av vad jag ville med tavlan så då fick det bli så.
(Med inspiration av Steam Punk & Tech)
Blinded Sight... Vet inte varför jag valde just det namnet. Jag tyckte att det lät bra bara. Tror också att det är namnet på något av mina äldre verk.

OctoDad (Tavla)
Orginellt från den färgglada bilden fats på ett rött och monotont spektrum. Det kanske är svårt att relatera det till cirkus.
Med Anton Sxandor Lavey i baktanke.

4. Cirkuståget av Eddie Nooij

Först ville jag måla ett tält, men den idén skrotade jag när jag började tänka på hur cirkusen förflyttade sig, och då kom jag på det! Tåg!

5. Cirkus Vänner av Petra Viklund

När jag först hörde temat hade jag ingen aning om vad jag skulle göra tills min lärare föreslog att jag skulle skapa porträtt av de som jobbar på en cirkus och att jag skulle inspireras av mina vänner.
Jag gillade idén men det kändes tråkigt att bara göra en massa porträtt så istället gjorde jag en stor bild med ett par karaktärer från cirkusen, alla baserade på mina vänner.
Jag hade redan från början bestämt att jag skulle jobba med pastellkritor eftersom jag alltid tyckt att de har varit roliga att jobba med. Men istället för ett vanligt pastellpapper använde jag mig av ett akvarellpapper, mest för att kolla om det funkade. Som ett litet experiment!

6. Funhouse av Laura Bolin

"This used to be a funhouse
But now it's full of evil clowns
It's time to start the countdown
I'm gonna burn it down, down, down I'm gonna burn it down."

P!nk - Funhouse

Jag har gjort ett cirkustält i starkare silkespapper, tyg, stråltråd och frigolit. Jag visste inte först vad jag skulle göra. Det var många som skulle göra clowner och mycket annat. Men det fanns inget tält. För alla cirkusartister behöver ju någonstans att visa upp sig! Då passade ett cirkustält bra.

7. Jag är en ballong av Harriet Lindberg

Ordet cirkus för mig är något glatt och ofta färgsprakande. Under min barndom blev det väl ett fåtal besök när cirkusen kom till stan. Men desto mer kollade jag på cirkusföreställningar på tv. Cirkus förknippar jag också med ballonger, kanske för det alltid brukar finnas clowner på en cirkus och clowner brukar gå omkring med ballonger. Många, i flera olika färger och former. Jag kommer själv ihåg rn ballong som jag fick en gång i form av en papegoja, men den råkade jag släppa så den flög iväg.

Jag har försökt att göra så att ballongerna ska se lika lätta ut som riktiga ballonger. De är gjorda i papier-mache. Jag har tagit formen av riktiga ballonger och sedan tagit hål på de, så att jag fick "skalet" kvar. Därefter spacklade jag och slipade till ballongerna för att få dem släta, och tillsist målade och lackade jag dem. Jag målade ballongerna med akrylfär i pastellnyanser för att få en lite retro-känsla över dem, eftersom jag idag inte tycker mig se lika många clowner med ballonger längre.

8. Himmelskt Gott av Kevin Karlsson

Jag har använt mig av torrpastell på träplattor. Bilderna ska föreställa sockervadd.

9. IQI


Kommentarer
Postat av: Ida we

Fattar inte att du orkade skriva ner allt xD

2011-01-22 @ 01:15:59
URL: http://idawe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0