Första steget för framtiden


Nu när man går sista året i gymnasiet känner man hur framtiden börjar knacka på dörren.

Vad ska jag göra?
Vars ska jag bo?
Vad är mina mål?


Tog lång tid för mig att komma på vad jag skulle vilja göra, det är inte så lätt att bestämma hela sin framtid när man är 18 år...
Men efter att jag hittade utbildningen Grafisk Design och Illustration på Konstfacket var det som en självklarhet. Den utbildningen riktar in sig på precis det jag är intresserad av inom framtida jobb och liknande...

Grafisk Design och Illustration, 180 hp
Programmet ger en treårig utbildning i Grafisk design och Illustration. Betoningen ligger på idé och kommunikation; visuellt berättande. Utbildningen är inriktad mot publicering i media, och du ska ha ett lika kritiskt som kreativt förhållningssätt till de uppgifter som du ställs inför.

Utmärkande för utbildningen är kombinationen av två ämnen: Grafisk design och Illustration, båda med lika stor vikt och plats i utbildningen. Undervisningen rör sig mellan tre områden: Grafisk design (inklusive typografi), Illustration (inklusive fotografisk bild och grafik) och Rörliga media (animation, video, webb).

Kandidatprogrammets kurser är obligatoriska. Undervisningen växlar mellan teori och praktik, teknikmoment och idébaserade uppgifter, handens arbete och digital produktion. Du löser uppgifter främst med självständigt arbete, men även i grupp, i workshops och olika samarbetsprojekt, under handledning.

Undervisningen spänner från den traditionella grunden för grafisk design och illustration till samtida teknik. Det finns verkstäder för screentryck och konstgrafik, samt handsättning och tryckpress.

Närheten till övriga program med inriktning mot design, konsthantverk, fri konst och pedagogik är en unik tillgång och särskiljer Konstfack från andra skolor.

Utbildningen är yrkesförberedande, med en unik bredd som ger möjligheter att verka och påverka inom många områden efter avslutad utbildning. Med en konstnärlig kandidatexamen i Grafisk design och Illustration kan du arbeta som illustratör, grafisk formgivare, art director, eller arbeta på förlag, med tidningar, reklam, film eller TV.



Kändes bara självklart för mig att detta är vad jag vill hålla på med, men såklart kommer det komplikationer med detta också. Första är att Konstacket är otroligt svårt att faktiskt ta sig in på, enligt SYV är medelålderna runt 23 år...
Sedan är det i Stockholm, även fast det är en av mina drömmar att få bo där en del av mitt liv så är det bostaden som kan krångla.
Men förhoppninsgvis kommer allt att lösa sig.

Vad har ni för framtidsplaner?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0